Microsoft Dynamics 365 Business Central jako následovník Dynamics Nav

12.11.2018

Pro mnohé uživatele podnikových řešení od společnosti Microsoft bude asi překvapením, že firma již loni ohlásila konec značky Dynamics Nav (kde Nav je zkrácený původní název Navision) k lednu 2019. Nahradit ho má moderní řešení Business Central. V tomto příspěvku se podíváme na to, co přinese Vám zákazníkům nebo těm, kteří zatím svůj systém vybíráte.

Rodina 365 

Jak naznačuje název tak Microsoft Dynamics 365 Business Central se začlení do rodiny vedle produktů jako jsou Office 365, Microsoft 365 a případně další produkty z řady Dynamics 365. Tyto produkty mají jeden základní rys, jsou dostupné jako SaaS (Software as a Service, neboli software pronajatý jako služba), tedy v prostředí cloudu. Samotný Business Central je na trhu už téměř rok, ale doposud byl k dispozici pouze jako SaaS. To, co se mění je, že nyní je Business Central dostupný i v on-premise variantě, tedy ve variantě, kde dříve byl nasazován Dynamics Nav. Navíc je k dispozici i hybridní scénář, kdy jsou zapojeny jak Cloudové služby, tak i on-premise řešení.

Microsoft pak dále pokračuje v další integraci svých cloudových produktů a služeb. Uživatelům tak usnadní práci s více aplikacemi. Každý pracovník v týmu má jinou roli a tím pádem i jinou primární aplikaci se kterou pracuje nejčastěji. Například obchodník používá především Outlook, dnes je k dispozici rozšíření, které umožnuje zakládat objednávky právě z Outlooku. Dalším takovým příkladem může být využití umělé inteligence (Artifact Inteligence), díky službám v Microsoft Azure, je dnes například možné dělat prognózy právě na základě AI. Samotný článek by se pak mohl vydat o integraci s Dynamics 365 for Sales/Marketing, tedy plnohodnotnou CRM aplikaci. 

Díky řešení Business Central se těchto propojení a integrací nabízí prakticky nekonečně a každým dnem vznikají další nové možnosti. Propojení aplikací a systémů přináší maximalizaci výkonu a minimalizaci nákladů, které Navision v takto komfortní podobě nebyl nikdy schopen nabídnout. 

Rozsah

Otázku co nejčastěji slýcháváme je, „Co se tedy v samotné aplikaci změnilo?“. Business Central je přímý následovníka Navision, obsahuje tedy veškerou funkcionalitu, co Dynamics Nav. Microsoft navíc tuto funkcionalitu rozšířil a bude rozšiřovat tak, jak bylo naznačeno v předchozím odstavci. 

Hned na první pohled je pak vidět, že Microsoft posunul uživatelské prostředí opět blíže modernímu pojetí a ovládání systému.  

Business Central - vlastnosti

Modulární ERP

Oproti Nav je tu jedna obrovská změna. Microsoft začíná pozicovat Business Central spíš do roviny modulárního ERP. Co to znamená pro Vás? Na trhu funguje nespočet partnerů, kteří mají spoustu svých drobných nebo větších rozšíření Nav. Tyto rozšířeni, respektive moduly, budou postupně nabízeny přes AppSource (marketplace pro aplikace a doplňky systémů Microsoft). Vy tak budete mít možnost vybrat si funkcionalitu, kterou potřebujete pro Váš business, a to za zlomek ceny oproti řešení, které by se dělalo na míru.  

Další výhodou je, že služba se čerpá jen tehdy, když ji potřebujete. Můžete proto operativně (podle počtu pracovníků, aktuální pracovní náplně...) služby vypínat a zapínat. Toto Vám pomůže minimalizovat náklady a zefektivňovat chod firmy. 

Díky tomu, že řešení je nabízeno i jako SaaS, tak bude docházet k pravidelným aktualizacím systému, dnes je to pro firmy nepředstavitelný krok, ale právě díky modulárnosti systému, bude možné tyto aktualizace provádět a vy tak budete používat poslední, nejnovější verzi systému, bez jakýkoliv dalších investic. 

I přes to, že Dynamics Nav tak jak ho známe pomalu končí, tak se není třeba bát nástupce Business Central. V dnešní době, kdy je potřeba především rychle reagovat, je právě řešení Dynamics 365, které Vám v těchto reakcích a změnách pomůže. 
Business Central - mobilní zařízení

Chcete se dozvědět víc?

Kontaktujte nás
Autor článku:
Martin Opršal
Martin Opršal
Je produktovým manažerem řešení Pimics, který řeší oblast Product Information Management