Pořádek v datech a jejich rychlá a konzistentní publikace
1. Základem úspěchu je pořádek v datech
Kvalitní a konzistentní data umožňují firmám pracovat s produktovými informacemi rychle, přesně a bez zbytečných chyb. Firmy tak mají možnost rychle inovovat, efektivně produktová data řídit, a hlavně naplno využívat potenciál umělé inteligence. Často ale dochází k tomu, zaměstnanci pracují s duplicitními nebo neúplnými daty, která jsou spravována v různých souborech a systémech a informace musí složitě dohledávat. Chybí jednotné místo pro jejich organizaci a ukládaní, a tak vzniká chaos, zbytečné náklady i časové prodlevy. Až překvapivě vysoké procento společností uvádí, že svým datům nedůvěřuje.
2. Jednotný centrální zdroj pravdy o produktech
Lze však docílit toho, aby byly veškeré produktové informace spravovány skutečně na jediném místě? Odpovědí je PIM neboli Product Information Management. Tento typ systému slouží jako jediné místo pro správu všech produktových informací a ke každému produktu uchovává například i různé mediální soubory. Umožňuje
shromažďovat data, která jsou často rozptýlená v různých systémech
do jednoho uložiště a pomáhá řídit proces jejich zpracování. Tím zajišťuje konzistenci a aktuálnost dat. Zavedení PIM systému výrazně zrychluje uvádění nových produktů na trh, provádění hromadných změn a další procesy spojené se správou produktových informací. Eliminuje duplicity a chyby vznikající při manuálních operacích s daty a automatizuje jejich správu –
od importu až po samotnou publikaci.
3. Publikace produktových dat do různých prodejních kanálů na pár kliknutí
Využití PIM systému umožňuje snadno a rychle publikovat produktová data do různých marketingových kanálů –
od e-shopů přes tištěné katalogy až po online tržiště. Díky centralizaci dat, využití pravidel jejich validace a automatizaci procesů se můžeme spolehnout, že zákazník na každé platformě obdrží
správné a aktuální informace. To je velmi důležité, protože konzistentní a úplné informace jsou důležitými faktory ovlivňujícími celkovou zákaznickou zkušenost.
Pružná logistika jako důležitý faktor zákaznické spokojenosti
4. Flexibilita a rychlá reakce na změny trhu jsou klíčové
Flexibilita v logistických procesech už je
dnes standardem, nikoliv výhodou. Moderní logistika musí být schopná okamžitě reagovat na změny poptávky, sezónní výkyvy nebo nové produkty. K tomu je klíčové mít
aktuální a transparentní data, která umožní rychlé rozhodování a plánování. Bez dat je firma nucena improvizovat, což může vést k nechtěným zpožděním.
5. Integrované systémy pro řízení skladů, dopravy a firemních procesů (WMS–TMS–ERP)
Pro efektivní logistiku je zásadní
propojení systémů pro řízení firemních procesů (ERP), skladového hospodářství (WMS) a transportu (TMS). Tyto systémy společně tvoří ekosystém, který umožňuje
centrální řízení, plánování a kontrolu všech logistických operací. Integrace systémů umožní efektivní automatizaci procesů a eliminuje chyby.
6. Automatizace a možnosti dynamických rezervací
Dynamické rezervace se týkají hlavně společností s více sklady nebo pobočkami. Zde už nestačí jen vědět, že zboží „máme“, ale potřebujeme umět
automaticky rozhodovat, odkud zboží zarezervovat pro konkrétní objednávku dle předem definovaných pravidel tak, aby celý proces a dodání produktu proběhl co nejefektivněji. Dynamické rezervace tak
umožňují reagovat pružně a rychle. Zlepšují využití skladových kapacit, minimalizují ztráty způsobené chybami při manuálním rozhodování, a hlavně
výrazně zrychlují expedici zboží k zákazníkům.
Aktuální trendy a možnosti automatizace
7. AI jako nové rozhraní pro ovládání aplikací
Dosud jsme byli zvyklí na to, že docházelo k interakcím mezi člověkem a programem pomocí
uživatelského rozhraní (User Interface), které uživateli umožňuje program ovládat a dosáhnout určitého výsledku. Před 15 lety se ustálil první hojně užívaný
standard pro API – REST API, naučili jsme tedy aplikace mluvit mezi sebou. Doba však pokročila a dnes se stále více prosazuje ovládání skrze AI, která dokáže komunikovat s různými systémy, automatizovat rutinní úkoly a stává se tak novým rozhraním pro ovládání podnikových aplikací.
8. AI agenti jsou už běžnou praxí pro řadu firem
AI agenti už dávno nejsou jen na zodpovídání dotazů, umí toho mnohem víc. Například takový
Sales Order Agent od MIcrosoftu sleduje poptávky od zákazníků, připravuje obchodní nabídky a také zjistí, zda je požadované zboží skladem. Jakmile zákazník nabídku potvrdí, systém ji převede na objednávku a pošle zpět zákazníkovi. Další agent z dílny společnosti Microsoft –
Payables agent, je rovněž dostupný přímo v ERP systému a slouží ke zpracování dodavatelských faktur. Automaticky je stahuje a vytváří nákupní doklady přímo v systému. Výsledkem je vyšší efektivita a schopnost rychle reagovat na změny.
Potenciál šikovných AI agentů je opravdu veliký. Jedním z agentů vyvíjených naší společností je
Pimics Import agent, který byl předmětem praktické ukázky v rámci webináře. Agent je schopný přečíst data z PDF dokumentu – v naší ukázce jde o produktový leták - a informace z něj naimportovat do PIM systému. Výhodou je samozřejmě úspora času, neboť data nemusíme manuálně do systému sami přepisovat.
9. Co je to Model Context Protocol a proč by vás to mělo zajímat?
MCP je standart pro připojení AI k externím systémům jako jsou lokální soubory, databáze či nástroje. MCP připojení umožní AI přístup k důležitým informacím, které potřebuje k provádění úkolů. MCP tak vytváří obecné rozhraní pro firemní systémy, kdy klíčovým požadavkem je, aby se data nedostala do trénovací množiny jazykových modelů. A jak to celé funguje v praxi? Představte si, že uživatel pošle obecnou zprávu do Chatu GPT nebo Copilota: „Najdi a stručně shrň poslední obdrženou fakturu naší firmy“. Umělá inteligence tento příkaz pochopí a ví, že tato data získá v interním systému firmy. Pošle požadavek přes MCP do aplikace, která mu vrátí strukturovaná data zpět a Chat GPT/ Copilot je použije jako svou vědomostní bázi ke splnění zadaného úkolu. Díky MCP se ale data nešíří mimo náš dosah či kontrolu.
+ 1: AI je pomoc, nikoliv náhrada
Umělá inteligence zde není proto, aby nás nahradila. Stále potřebuje naši kontrolu, kontext, a především zodpovědné vedení i zacházení. Účelem AI je podpora a maximalizace naší efektivity. Díky ní jsme schopni se rozhodovat rychleji a s menším rizikem chyb. Pokud jste se pro její využití u vás ve firmě doposud ještě nerozhodli, je nejvyšší čas na změnu. Pro budoucí úspěch je nutné přestat spravovat produktová data, nákup, prodej a celkově řídit logistiku i celou firmu podle toho, jak to šlo kdysi.
Dynamika dnešní doby si žádá moderní řešení, která bez informačních technologií a digitalizace nebudou fungovat.
Nevíte jak na to? Běží vám hlavou nové a nové otázky, nejasnosti a pochybnosti?
Rádi vám zodpovíme vaše dotazy a pomůžeme s automatizací a využitím AI.
Napište nám na
allium@allium.cz a domluvte si termín
nezávazné konzultace.
Záznam webináře Digitální transformace velkoobchodu a e-commerce: od pořádku v datech po spokojené zákazníky
Pokud jste webinář nestihli, nebo si jej chcete připomenout, máme pro vás nahrávku.
Praktická ukázka: Pimics import agent
Jak může vypadat automatizace s využitím umělé inteligence v praxi? Podívejte se na krátkou ukázku konkrétního řešení.