Je to opravdu PIM vs. CMS?

CMS (Content management system / Systém pro správu obsahu) a PIM (Product Information management / Systém pro správu produktových informací) jsou srovnatelné pouze pro úzkou kategorii nasazení tam, kde je sortiment produktů omezený a složitost vlastností produktů nízká. Pokud šíře sortimentu a složitost vlastností produktu překročí určitou hranici, pak CMS přestává být alternativou k PIM a PIM se stává pro správnou správu produktových dat nutností.
 

K čemu slouží CMS?

CMS (Content Management System) je nástroj, který můžete použít k vytváření, správě a optimalizaci online prezentace tak, aby zákazníci nebo návštěvníci vašich webových stránek obdrželi přesně takové informace, jaké očekávají.

Přesněji řečeno, CMS je softwarová aplikace, která umožňuje vytvářet a upravovat online obsah včetně webových stránek, příspěvků na blogu a webových obchodů.
 

V dnešní době se úloha CMS výrazně změnila. Od vytváření spíše statických webových stránek nyní slouží ke správě celkového digitálního zážitku návštěvníka napříč mnoha různými kanály, jako jsou webové stránky, sociální média, e-mail atd.

Základní řešení CMS umožňuje nahrávat nebo psát obsah na webové stránky, formátovat jej, přidávat obrázky a také zdokonalovat vyhledatelnost webu pomocí SEO. V dnešním světě, který je zaměřen na více zařízení a na konkrétního uživatele, to však již nestačí. Digitální marketing prošel vývojem, který se hlouběji zaměřuje na zákaznickou zkušenost a obsahuje všechny moderní prostředky, jak se k zákazníkovi dostat. V poslední době se dokonce objevuje nová generace systémů CMS určených pro tvorbu webových stránek pro elektronické obchodování s rozsáhlými funkcemi určenými pro budování internetových obchodů. Mezi nejvýznamnější příklady tohoto typu CMS patří Kentico, WordPress (s pluginem WooCommerce) nebo e-shopy se začleněným CMS, jako je Sana Commerce nebo Shopware.
 

K čemu slouží PIM?

Jak už možná víte, PIM umožňuje spravovat data o vašich produktech v celé jejich komplexnosti a zároveň nabízí flexibilní propojení s backendovými a frontendovými systémy. Poskytuje pokročilé funkce, které umožňují produktovým specialistům a marketérům snadno spravovat velké množství produktových dat a optimalizovat je pro různé prodejní nebo marketingové kanály s cílem optimalizovat obchodní výkonnost.

PIM je ideální řešení, pokud máte rozsáhlý a/nebo složitý katalog produktů. Umožní vám snadno rozšířit podnikání na nové trhy a spravovat varianty produktů, stejně jako různé měny nebo jazyky. Umožní vám také kontrolovat kvalitu dat pro minimalizaci chyb v informacích o produktech a zlepšení provozní výkonnosti. V neposlední řadě umožní vašemu podnikání využívat všechny dostupné prodejní kanály (digitální, fyzické, tištěné) k oslovení zákazníků aktuálními a relevantními informacemi o produktech.

Pimics je unikátní PIM řešení, které nepotřebuje integraci s vaším ERP, pokud používáte Microsoft Dynamics NAV nebo Business Central, protože je vytvořeno přímo v prostředí tohoto ERP jako jeho funkční rozšíření. To s sebou přináší několik výhod, o kterých si můžete přečíst zde.

Více informací o funkcích a užitečnosti PIM a konkrétněji o Pimics najdete v našich předchozích příspěvcích na blogu, kde se věnujeme tématům, jako je návratnost investic do PIM nebo jak se PIM může stát významným nástrojem pro vaše podnikání.
 

Který ze systémů je lepší?

Jak jsme již zmínili, CMS a PIM jsou srovnatelné pouze pro úzkou skupinu případů použití, kde je sortiment produktů omezený a složitost vlastností produktů nízká. Pokud šíři sortimentu a složitost funkcí produktu překročí určitou hranici, pak CMS přestává být alternativou k PIM a PIM se stává pro správu produktových dat nutností.

Systém CMS obecně nenabízí pokročilé možnosti správy produktů, a proto není schopen efektivně spravovat a opakovaně používat informace o produktech, zejména pokud vaše firma zpracovává rostoucí počet SKU a existují další plány na rozšíření trhu nebo kanálů, prostřednictvím kterých chcete prodávat.

Při výběru digitální platformy se snažte posoudit budoucí potřeby společnosti a potenciál rozvoje podnikání.

Ideálním způsobem, jak se rozhodnout mezi CMS a PIM, pokud to opravdu musíte udělat, by bylo vytvořit PoC (Proof of Concept) s využitím reálných datových sad a případů použití. V úvahu je třeba vzít také faktory související s tím, jak se řešení integruje do vašeho současného nebo budoucího IT ekosystému.
 

Mohou PIM a CMS ve vašem ekosystému koexistovat?

Ano, samozřejmě mohou. V některých případech se PIM a CMS budou dokonce vzájemně dobře doplňovat, takže není vždy nutné řešit, který systém zvolit. Oba mohou hrát zásadní roli při zajišťování maximálního využití potenciálu prodejních kanálů při prezentaci kvalitních informací pro široké portfolio produktů.

To, jak váš webový obchod vypadá, obvykle závisí na systému CMS. Totéž lze říci o automatizaci e-mailového marketingu, správě analytiky nebo o pokladním a platebním procesu.

Co se týče podrobností o produktech, dokumentace a doporučení k produktům nebo dokonce správy zásob, ty raději přenechte své kombinaci PIM/ERP, přičemž Pimics + Microsoft Dynamics je ideálním příkladem.

Jako grafický příklad si níže můžete prohlédnout schéma, jak Pimics dokonale spolupracuje se Sana Commerce a vytváří tak synergii pro společnosti, které používají Business Central jako ERP.

Pimics-Sana integration

Chcete vědět víc? Rádi Vás seznámíme s inteligentním řešením, které pomůže s PIM i Vaší firmě.

Kontaktujte nás
Autor článku:
Sergiu Iscu
Sergiu Iscu
Presales consultant PIMICS